5MO a maximálka

Časté testování maximálních výkonů (maxima pro 1 opakování - 1MO) patří v případě kulturistického tréninku mezi oblíbené činnosti zejména u začátečníků. Tyto pokusy jsou přitom poměrně nebezpečné. U zkoušek maximálního výkonu hrozí zranění, natažení svalů, poškození kloubů apod., navíc tyto pokusy vyžadují přítomnost někoho, kdo nám v případě potřeby "dá záchranu". Pro nárůst svalové hmoty jsou přitom tyto pokusy málo efektivní.

Pro omezení nebezpečí poranění při pokusech o překonání osobních rekordů existuje jistá varianta, a totiž výpočet maxima v případě, že známe maximální hmotnost, s kterou jsme schopni provést 5 opakování (5MO). Výzkumy údajně ukazují, že použití maxima pro pět opakování (5MO) k určení 1MO je na 99% přesné pro cviky na trup a na 97% přesné pro cviky na dolní polovinu těla. A to je víc než postačující. Pro horní a dolní polovinu těla platí odlišný vzorec výpočtu. Pro pohodlné použití jsem napsal prográmek, který se Vám o výpočet postará.


Pro cviky na trup:
1MO = (Váha 5MO x 1,1307) + 0,6998


Pro cviky na dolní polovinu těla:
1MO = (Váha 5MO x 1,09703) + 14,2546

 

 

Pro majitele mobilních zařízení bez možnosti přehrát Flash soubor jsem připravil i HTML5 verzi: 

 

Libor Diviš - autor článku i webu

 

 

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)