Je mi 14 let. Ve škole se pořád cítím úplně out ... , Mám si vybrat povolání podle schopností nebo podle toho co myslím, že chce Bůh, .... Moji spolužáci chodí do hospůdek atd, já žiju slušně, ale spíš mi
připadá, že jejich život je zábavný a můj nudný, až to bolí. Je to normální?,......Je mi 12 let. Každé odpoledne se cca 1,5 hodiny připravuji do školy,
ale stejně mám trojky,......, Jak mám zvládnout se do nikoho ve škole nezamilovat,......Proč se mám učit?
Otázka: Je mi 14 let. Ve škole se pořád cítím úplně out. Jako křesťanku mě
zajímají problémy spolužáků a mám dojem, že oni o mně také nemají valné
mínění. Můžeš mi poradit, jak se jim mám přiblížit?
Myslím,že tvoje pocity sdílí většina tvých vrstevníků, ať jsou nebo
nejsou křesťané. Musím tě upozornit na to, že přiblížit se spolužákům tě
bude stát čas. Je na tobě, kolik ho chceš do nich investovat. Řešením je
spřátelit se s jedním konkrétním spolužákem, povídat si s ním, ale také se
zajímat o jeho problémy. Určitě se ve třídě najde někdo,kdo o to stojí.
Otázka: Mám si vybrat povolání podle schopností nebo podle toho, co myslím,
že chce Bůh? V testu od psycholožky mi vyšlo, že mojí silnou stránkou jsou
humanitní předměty, ale já bych radši byl doktorem a jel na misii. (13 let))
Myslím,že mezi povoláním, která odpovídá tvým schopnostem a povoláním,
které pro tebe připravil Bůh nemusí být rozpor. Právě naopak, jen On nás
přece zná nejlépe a ví v jakém povolání budeme užiteční a spokojení. Stává
se, že když si něco moc přejeme, tak trochu počítáme, že to chce i Bůh.
Neznám tě osobně,ani neznám podrobnosti o psychologickém vyšetření, na
kterém jsi byl. To by totiž mělo poskytnout celý komplex informací. Mělo by
zahrnout celkové posouzení rozumových schopností, posouzení zájmového
zaměření a vyšetření vlastností, které mohou být předpokladem k dobrému
výkonu určité profese. Při volbě povolání je potřeba brát v úvahu také tvůj
prospěch ve škole a očekávání rodičů. V tvém věku se mi zdá trochu brzo na
závěry. Myslím, že v tvém případě by bylo řešením zvolit obecné humanitní
vzdělání na gymnáziu.
Otázka: Moji spolužáci chodí do hospůdek atd, já žiju slušně, ale spíš mi
připadá, že jejich život je zábavný a můj nudný, až to bolí. Je to normální?
(15 let))
Pocit určité nespokojenosti, pocit,že " nic nemůžeš" a touha zažít něco
zajímavého opravdu patří k tvému věku. Možná časem zjistíš,že chodit do
hospody není ani tak zábavné,jak si myslíš, i když to má příchuť "zakázaného
ovoce. Zajímavá a zábavná náplň se dá ale najít i v rámci křesťanského sboru,což doporučuji mnohem víc.
Otázka: Je mi 12 let. Každé odpoledne se cca 1,5 hodiny připravuji do školy,
ale stejně mám trojky. Přitom se mi nechce dávat tomu víc času, vždyť přece
v životě nejde jen o učení. Neznáš nějaké triky, jak se učit efektivně v
krátkém čase?
Myslím, že i v této oblasti je dobré poznat sebe sama. Každý z nás je
jiný a při učení mu může vyhovovat něco jiného. Je dobré vědět, jestli se ti
lépe učí brzy ráno, nebo naopak večer. Jestli ti vyhovuje učit se o samotě,
nebo když jsou s tebou jiní lidé (např. ve studovně), nebo se rád učíš
venku, nebo se ti lépe učí při zvukové kulise... Také je dobré vědět, jaký
jsi typ podle využívání smyslových kanálů při učení. Jsi-li vizuální typ,
měl by sis malovat, zobrazovat to, co přečteš, je pro tebe také důležité
zvýrazňování, podtrhávání v textu. Jsi- li akustický typ, potřebuješ
přeříkávání nahlas. (Dobře se dá využít magnetofon, na který si text
nahraješ a pak ho můžeš poslouchat i při nějaké činnosti.) Jsi-li motorický
typ, tak zase potřebuješ při učení pohyb - procházet se, nebo alespoň
pohybovat rukou.
Obecně také platí, že když tě čeká nějaká zkouška, nebo zkoušení, než se
začneš učit, měl bys vědět: co se máš učit, do kdy a jak si rozdělíš práci -
zapsat si do kalendáře nebo na papír své denní úkoly. Učit by ses měl
soustředěně, po kratších časových úsecích (20 - 30 min.) a pak si udělat
přestávku (jít se třeba napít, protáhnout se).
K lepší orientaci v textu pomůže podtrhávání klíčových slov nebo vět. Dají
se také využívat mnemotechnické pomůcky - buď obecně známé, nebo ty, které
si sám vytvoříš (Např. "šetři se osle - 6378 - poloměr zeměkoule").
Ještě jedna rada, která se týká opakování. Je dobré si probrané učivo
zopakovat co nejdříve- nejlépe do hodiny nebo alespoň týž den (např. cestou
ze školy v autobuse).
Ke zdolání únavy při učení se také užívají prostředky, které ovlivňují náš
centrální nervový systém - tzv. stimulátory. Doporučila bych ti přirozené
stimulátory, např. osprchování chladnou vodou, rozcvičení nebo si dát
sladkokyselý bonbon.
Otázka: Jak mám zvládnout se do nikoho ve škole nezamilovat? Nechci sice
chodit s nevěřící olkou, ale na druhou stranu se mi plno spolužaček líbí, na
rozdíl od křesťanek co znám ... (14 let))
Myslím si, že tady je dobré rozlišit "zamilovat se" a "chodit s někým".
To, že se ti nějaká holka líbí a přitahuje tě, se ovlivňuje těžko. Ale je to
věc rozhodnutí komu začneš dávat najevo zájem a s kým začneš chodit.
Otázka. Proč se mám učit? Co když brzy přijde Ježíš, a všechen čas nad
knihami bude na nic? (15 let))
¨ To je zajímavá úvaha. Nevím, jestli se nechystáš rozdat také své
oblíbené oblečení a cédéčka, protože už je nebudeš u Pána Ježíše potřebovat.
Když nám Pán Ježíš neřekl přesně, kdy se vrátí, měl k tomu určitě
důvody. Možná jedním z nich bylo to, abychom se náš život snažili žít
zodpovědně a smysluplně.
(Martina vystudovala filozofickou fakultu UK, obor pedagogika psychologie, pracovala v autistickém centru při pomocné škole jako dětská psycholožka, nyní je na mateřské dovolené )